Kainuun uusi sairaala – visiosta valmiiksi

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä eli Kainuun sote tuottaa Kainuun kuntien julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut. Vuonna 2015 kuntayhtymällä oli edessään uuden sairaalan rakentaminen Kajaaniin, ja siitä sai alkunsa yhteistyö Salivirta & Partnersin kanssa.

Yhteistyön lähtökohdat

“Käynnistimme uuden sairaalan suunnitteluprojektin vuonna 2015, jolloin mukana olivat arkkitehdit, muut suunnittelijat ja rakentajat. Tarvitsimme vielä ICT-kokonaisarkkitehtuurin asiantuntijan, joka voisi hahmottaa projektin kokonaisuutta, ja silloin Salivirta valittiin tähän tehtävään”, pohjustaa sairaalahankkeen projektipäällikkö Terho Pekkala. Hän jatkaa, “Salivirta valikoitui hankkeeseen mukaan, sillä heiltä löytyy laaja-alaista kokemusta sosiaali- ja terveydenhuollon kehitysprojekteista ja nimenomaisesti kokonaisarkkitehtuurista. Meillä ei ole tarvittavaa erikoisasiantuntijuutta ja Salivirralla on huomattavasti laajempi ymmärrys kokemustensa perusteella siitä, miten asioita voidaan viedä eteenpäin.”

Kainuun sotelta ei puuttunut kunnianhimoa hankkeeseen lähdettäessä. Olihan kyseessä Kainuun tähän asti suurin julkinen investointi. Sekä Kainuun sote että rakennushankkeen toteuttajat olivat yhtä mieltä siitä, että nyt lähdetään suunnittelemaan Suomen älykkäintä tulevaisuuden sairaalaa.

Suunnittelupöydällä visioitiin

Yhteistyön alussa kartoitimme, mitä älykäs sairaala Kajaanissa tarkoittaa, ja millaisia teknologioita siellä voidaan käyttää. Vastausten löytämiseksi istutimme eri alojen ammattilaisia yhteisen pöydän ääreen. Tätä kutsutaan Big room -työskentelymenetelmäksi, jossa myös Salivirran rooli oli inspiroida ja tuoda näkemyksiä älykkäästä teknologiasta. “Big room oli meille uusi toimintatapa, josta tuli keskeinen työmenetelmä hankkeen edetessä. Se oli yhteistoimintasuunnittelua, jossa eri osapuolet tuotiin yhteen. Siten saatiin parasta ymmärrystä ja osaamista ulos eri ihmisistä”, hehkuttaa Pekkala.

Suunnittelun tuloksena syntyi Smart Hospital Visio, eli hahmotelma tulevaisuuden sairaalan kokonaisuudesta. “Visiossa jaettiin projektin kokonaisuus erilaisiin osa-alueisiin, joita lähdettiin viemään osaprojekteina eteenpäin”, kertoo Pekkala. Toimme siis näkemyksen siihen, kuinka sairaalan teknologiakehittäminen tulisi hankkeistaa ja millainen projekti kokonaisuudessaan on: millaisia asiantuntijoita tarvitaan, ja kuinka paljon tulisi varata budjettia. “Salivirta on ollut varsin keskeinen suunnannäyttäjä siinä, millaisiin ratkaisuihin voidaan päätyä ja miten”, kertoo Pekkala.

Me Salivirta & Partnersilla koemme yhtenä tärkeimmistä tehtävistämme kertoa ja perustella asiakkaallemme, miksi tiettyjä asioita kannattaa tehdä ja mitä silloin saavutetaan. Tarkoituksena on tuoda pöytään aidosti parhaita ratkaisuja.

Suomen älykkäimmän tulevaisuuden sairaalan visiointi ei vaadi ennustajan kristallipalloa, mutta sitäkin enemmän alan asiantuntijuutta. “Kun suunnitellaan sairaalaa, pitää pystyä katsomaan vuosikausia eteenpäin. Pitäisi ymmärtää, mihin mahdollisiin suuntiin teknologia lähitulevaisuudessa kehittyy, sillä väärällä teknologiaan perustuvalla päätöksellä voi olla isoja vaikutuksia tulevaisuudessa. Emme halunneet rajata pois mahdollisia tulevaisuuden suuntia, ja siinä Salivirran asiantuntemus sekä osaaminen ovat olleet meille todella arvokasta”, kertoo Pekkala.

Suunnittelusta kohti älykkään sairaalan toteutusta

Hanke jakautui suunnittelu- ja toteutusvaiheeseen. Alunperin Salivirran piti olla mukana vain hankkeen kehitys- eli alkuvaiheen kumppanina, mutta yhteinen matka jatkui myös toteutusvaiheeseen. “Alkuvaihe liittyi suunnitteluun ja suunnitelman eteenpäin viemiseen. Toteutusvaiheessa Salivirta & Partners on toiminut ICT-kokonaisuuden projektipäällikkönä. Sellaisessa tehtävässä pitää olla harvinaista kyvykkyyttä läpiviedä isoja kokonaisuuksia, jotta suunnitelmat etenevät halutulla tavalla. Heillä on laaja-alainen kokemus ja osaaminen tämän tyyppisten hankkeiden läpiviennistä, jonka vuoksi halusimme jatkaa yhteistyötä”, Pekkala kuvailee.

Koska me Salivirta & Partnersilla haluamme asiakkaillemme vain parhaita lopputuloksia, on meille kunnia olla myös itse auttamassa asiakkaamme maaliin. Myös Pekkala on mielissään siitä, että yhteistyötä jatkettiin: “Se on ollut meille yksi hyvin keskeinen osa toimintaa, että ICT-kokonaisuus on ollut hyvissä käsissä. Kainuun sotella on mahdollisuus ylläpitoon, mutta meillä ei juurikaan ole kehitysresursseja, joilla voisimme viedä asioita eteenpäin näin laajasti ja keskittyen”.

Resepti parhaisiin tuloksiin syntyy yhdessä tehden

Kolmen pisteen kysymys: mikä sitoo ihmiset jaettuihin tavoitteisiin ja auttaa maaliin pääsemisessä?

Vastaus: Yhteistyö, yhteistyö ja yhteistyö – sen merkitystä ei voi korostaa liikaa Kajaaniin rakennettavan älykkään sairaalan kaltaisissa suurissa hankkeissa. Älykkääseen sairaalaan kuuluu paljon vaativia kokonaisuuksia, jolloin asiat voivat mennä vaikeiksi. Välttääksemme sen, haluamme pysyä kumppanimme lähellä. Sairaalahankkeen projektipäällikkö Pekkala arvostaa sitä, kuinka asiat ovat sujuneet: “Seuraamme ICT:n ohjausryhmässä yhdessä eri osapuolten kanssa asioiden kehitystä. Olemme päässeet etenemään onneksi ilman merkittäviä ongelmia”.

Niin suunnittelu-, kuin toteutusvaiheessa onnistumisen reseptin keskiössä oli siis avoin kommunikointi. “Kaikilta osin yhteydenpito on ollut varsin helppoa. Yhteydenpito ei rajoittunut vain kokouksiin, vaan pystyimme myös epämuodollisesti pitämään yhteyttä suoraan toisiimme – ihmisethän tätä työtä tekevät. Meille se, että ihmiset tulivat toimeen ja asioiden hoitaminen oli helppoa sekä mukavaa, on ratkaisevaa”.

Myös hankkeen tulokset puhuvat onnistuneesta yhteistyöstä. Sairaalassa on otettu laaja joukko uusia ICT-järjestelmiä ja älykästä teknologiaa käyttöön. Esimerkkejä tästä ovat henkilökutsu- ja turvajärjestelmän kokonaisuus, jotka välittävät avunpyyntöjä ja hälytyksiä sairaalassa.  “Olemme kokonaisuutena katsoen saaneet sitä, mitä olimme toivoneet ja suunnitelleet. Eri osa-alueet suunnitelmissa ovat varsin pitkälle toteutuneet. Salivirta on ollut keskeinen tekijä siinä, millaisiin ratkaisuihin päädyttiin”, kertoo Pekkala. Kainuun sotella ollaan tyytyväisiä siihen, kuinka eri teknologiat näkyvät ja tuntuvat sairaalassa. Tämä kertoo nappiin menneestä hankkeesta, sillä suunnittelemiemme ICT-kokonaisuuksien tehtävänä on olla käyttäjiensä tukena ja parantaa toimintaa.

 

Kuvassa Kainuun soten suunnittelukoordinaattori Merja Näsänen ja ICT-koordinaattori Ritva Heikkinen suunnittelemassa tulevaisuuden sairaalan potilaspaikan toiminnallisuuksia marraskuussa 2017.

Lopussa kiitos seisoo

Kiitollisuus yhteistyötä kohtaan huokuu Pekkalasta läpi koko keskustelun. “Ilman Salivirta & Partnersia tämä touhu ei varmasti olisi onnistunut, se on ihan selvää. Heidän osaaminen ja kokemus on ollut juuri sitä, mitä olemme tarvinneet. Suosittelemme heitä ehdottomasti, he ovat harvinaisen helppoja kavereita!”

Myös Salivirta & Partnersin puolelle yhteistyö on ollut antoisaa. Meille on ollut ilo kulkea asiakkaamme kanssa matka kohti älykästä tulevaisuuden sairaalaa. Kun asiakkaana on vastaanottava ja avoin kumppani, ei lopputulema voi olla muuta kuin loistokas.

Voit lukea lisää sote-toimitilasuunnitteluun liittyvistä palveluistamme täältä.

Töihin meille |

NHG Salivirta kasvaa ja kehittyy. Haemme jatkuvasti riveihimme uusia, osaavia tekijöitä. Olemme siirtäneet työpaikkailmoituksemme NHG-konsernin sivuille, löydät ne osoitteesta https://nhg.fi/toihin-meille/

Uutisia |

NHG ostaa Salivirta & Partnersin

Kasvuyhtiö Nordic Healthcare Group (NHG) laajentaa toimintaansa ostamalla arvostetun sosiaali- ja terveysalan digitalisoinnin asiantuntijayrityksen Salivirta & Partnersin (Salivirta Oy). Salivirran asiantuntemus ja kokemus sosiaali- ja terveyspalvelujen muotoilusta ja digitalisoinnista vahvistavat NHG:n tarjontaa, mikä mahdollistaa entistä kattavammat palvelut ja ratkaisut NHG:n asiakkaille Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Kaupan myötä NHG:n henkilöstön määrä nousee noin kahteensataan. ”Sosiaali- ja… Read more »

Ajatuksiamme |

Odotettavissa: niukkuutta ja runsaudenpulaa

Blogiteksti on julkaistu alunperin Profession blogissa osana Tulevaisuuden sairaala -tapahtumaa. Aivan liian pitkään kypsytelty sote-uudistus on vihdoin totta. Vaikean raskausajan ja kivuliaan synnytyksen tuloksena ei parkaissut ihan kympin vauva. Nyt keskoskaappiin siirrettynä se kuitenkin kasvaa ja kehittyy. Synnytyslaitokselta sote kotiutuu tällä tietoa 1.1.2023, jolloin uudet hyvinvointialueet aloittavat toimintansa. Raskausaikana maakunta-nimellä puhuteltu sote-lapsi on jo kastettu:… Read more »

 

Sotemuotoilu | Teknologia ja toimitilat | Työmme |

OYS 2030 – Uuden toiminnan teknologia (UUTE)

Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) tavoite on vähintäänkin kunnianhimoinen: rakentaa maailman älykkäin sairaala vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää tarkoituksenmukaisen uuden teknologian hankintaa ja käyttöönottoa. Tavoitetta on lähestytty UUTE, eli Uuden toiminnan teknologia -kehittämisohjelmalla, joka koordinoi uuden sairaalan tietojärjestelmiin liittyvää kehittämistyötä sekä vastaa hankkeen teknologiasuunnittelusta ja -hankinnoista.   Yhteistyön lähtökohdat  Yhteistyö OYSin kanssa polkaistiin käyntiin vuodenvaihteessa 2017, jolloin Salivirta… Read more »

Arkkitehtuuri | Työmme |

Yhteentoimivuutta rakentamassa – ensihoidon tiedonhallinta

Vuonna 2013 käynnistettiin uuden kansallisen sähköisen ensihoitokertomuksen määrittely Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) projektina. Salivirta & Partners on ollut mukana määrittelytyössä ja ensihoidon kansallisen tiedonhallinnan suunnittelussa usean vuoden ajan. Kansallinen sähköinen ensihoitokertomus tulee osaksi viranomaisten yhteistä kenttäjärjestelmää (KEJO) kaikkien ensihoitopalvelun toimijoiden käyttöön. Järjestelmän vaiheistettu käyttöönotto on alkanut kahdessa sairaanhoitopiirissä loppuvuonna 2020.   Yhteistyön lähtökohdat   Aloitetaan kuvitteellisella… Read more »

Ajatuksiamme | Strateginen johtaminen | Uutisia |

Haastava sote-ympäristö vaatii johtajuutta – uudistumiskykyä ja sitoutuneisuutta coachingilla

Johtajuus muutoksessa Sote-johtaminen on historiansa kenties suurimman muutoksen edessä. Hallituksen sote-uudistus käynnistyy maakunnissa tulevaisuuden sote-keskus- ja rakenneuudistusohjelmin. Tavoitteena on siirtyminen 21 hyvinvointialueeseen vuoden 2023 alusta. Samaan aikaan sote-organisaatiot toteuttavat parhaansa mukaan jo vahvistettuja strategioitaan ja kehitysohjelmiaan kiristyvän ja epävarman taloustilanteen ilmapiirissä. Keskellä nopeasti muuttuvaa toimintaympäristöä on suuri paine modernisoida johtamistyötä sekä uudistaa työ- ja palvelukulttuuria.… Read more »

 

Ajatuksiamme |

Asiakaskokemus sen kertoo: ”Salivirrassa asiakkaan kohtaaminen on kohdillaan”

Asiakaskokemuksen mittaamiseen erikoistuneen Trustmaryn tekemän tutkimuksen loppuraportin lukeminen hymyilyttää: Salivirta sai Net Promoter Score (NPS*) -arvosanaksi huikeat 87! Arvosana jakautui seuraavasti: Suosittelijat 87 %, Passiiviset 13 % ja Arvostelijat 0 %. Poikkeuksellisen korkeat NPS-luku ja julkinen suositteluhalukkuus kertovat meille siitä, että olemme onnistuneet työssämme ilmeisen erinomaisesti. Asiakkaidemme kommentteja lainaten: ”Salivirran hyvä ammattitaito ja konsulttien terävä… Read more »

Ajatuksiamme | Sotemuotoilu |

Työntekijäkokemus on asiakaskokemuksen paras kaveri

Kirjoitus on osa videoblogisarjaa, lisätietoja täältä. Asiakaskokemuksesta on puhuttu paljon. Se on varmaankin kaikille jo käsitteenä tuttu ja vähintäänkin se on muistettu mainita organisaatioiden strategioissa. Talent Vectian tekemän selvityksen (Työntekijäkokemus 2020) mukaan asiakaskokemus on strateginen prioriteetti jo 75%:ssa organisaatioista. Sen sijaan työntekijäkokemus oli selvityksen mukaan strateginen prioriteetti vasta vain 44%:ssa organisaatioista. Tämä seikka on hyvin… Read more »

Työmme | Uutisia |

Kuinka autoimme asiakkaitamme onnistumaan?

Kokemuksia.fi tuotti kolmen palveluitamme käyttäneen asiakkaan asiakastarinat. Näitä tarinoita ei ole käsikirjoitettu. Katso, kuinka autoimme asiakkaitamme onnistumaan – vai kuinka siinä kävikään?