11/05/2017
Aina kun puhutaan digitalisaatiosta, sen tuomasta disruptiosta ja uusista liiketoimintamahdollisuuksista, on kärkiesimerkkinä Uber, tuo taksiliikenteen kiistelty korvaaja. Uudenlainen liiketoimintamalli on luonut uuden käsitteenkin: Uberisaatio. Uber on perustettu keväällä 2009. Vuonna 2015 Uberilla oli ajettu miljardi ajoa, liikevaihto on yli USD 6 miljardia ja valuaatio yli USD 60 miljardia. Valtava yritys, kova kasvu ja lokoisat oltavat? Tuskinpa. On niitä nimittäin kulman takana muitakin disruptioita tuloillaan.
Autonomiset eli itse ajavat autot ovat todellisuutta jo nyt ja laajamittaisesti käytössä jokusen vuoden päästä. Olisitko uskonut viisi vuotta sitten?
Digitalisaatiosta puhuttaessa digitaalinen data on todella merkittävässä roolissa. ”Data is the new oil” sitä puhutaan. Ja toden totta niin onkin, aika monilla aloilla, myös sosiaali- ja terveydenhuollossa. Autonominen auto on äkkiseltään aika yksinkertainen kapistus; tarvitaan auto ja paljon sensoreita ja periaatteessa ajamisen logiikka on yksinkertaista. Vaikeusastetta tuovat kuitenkin erikoistapaukset: lapsi juoksee pallon perässä tielle, tie onkin jäässä, tai muuta tavanomaisesta poikkeavaa. Voidakseen varautua poikkeustapauksiin, tekoälyn kehittäjät tarvitsevat massiiviset määrät dataa. Tässä piileekin ajodatan arvo.
Siitä on puhuttu paljon, että Google kehittää autonomisia autoja. Hyvin ovat edistyneetkin ja viimeisen kuuden vuoden aikana Google on kerännyt dataa noin 1,5 miljoonan mailin ajoista. Ihan mukava määrä dataa.
Teslan autot on alusta alkaen suunniteltu sitä silmällä pitäen, että niistä tulee jossain vaiheessa autonomisia autoja. Yksityisautot seisovat suurimman osan ajasta paikoillaan tarpeettomina, joten Tesla on jo kehittänyt autoihinsa toiminnallisuuden, jolla omistaja voi nappia painamalla lisätä autonsa autoverkostoon kuljettamaan muita kyytiä tarvitsevia vaikkapa korvausta vastaan – siksi kaikissa Teslan autoissa on valtavasti sensoreita. Siinä missä Google on kerännyt kuudessa vuodessa 1,5 miljoonan mailin datan, kerää Tesla melkein saman joka ikinen päivä. Uberilla on valtava verkosto kuljettajia autoineen, mutta niihin on vaikeaa saada sensoreita, eli heikosti menee datan suhteen. Tesla tuo kohta markkinoille Model 3:n, jonka ennustetaan nopeasti moninkertaistavan liikenteessä olevien Teslojen määrän. Etumatka datan suhteen sen kuin kasvaa ja Tesla on kohta valovuosia edellä muita autonomisen auton kehittämisessä. Yhtälailla terveydenhuollon toimian kulisseissa on käynnissä vastaavanlainen kilpajuoksu datan suhteen. Eikä näistä toimijoista monikaan ole niitä, jotka tulevat useimmille ensimmäisenä mieleen…
Autonomisilla autoilla Tesla pistäisi Uberin laajalti pois toiminnasta. Disruptioiden suhteen kannattaa siis olla hereillä, alalla kuin alalla.