Piritta Hiltunen

Piritta Jalonen

Johtava sotemuotoilija

Terveystieteiden maisteri, palvelumuotoilija, sairaanhoitaja AMK

Sujuvien sote-palveluiden ja aidosti toimintaa tukevien teknologiaratkaisujen mahdollistamiseksi tulee astua rohkeasti ulos vanhoista totutuista toimintamalleista ja ajatella asiaa uusista näkökulmista. Tähän tarvitaan avointa vuorovaikutusta ja monialaista yhteistyötä yli organisaatiorajojen.

Piritta on koulutukseltaan sairaanhoitaja, terveystieteiden maisteri ja -opettaja. Hän on täydentänyt osaamistaan mm. johtamisen ja palvelumuotoilun opinnoilla. Piritan vahvuusalueena on muotoiluajattelun ja erilaisten yhteiskehittämismenetelmien monipuolinen hyödyntäminen liiketoiminnan, palveluiden ja IT-ratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa

Ennen Salivirralle siirtymistään Piritta on työskennellyt mm. terveydenhuollon työnkulkujen asiantuntijana sote-tietojärjestelmien parissa, palvelumuotoilun asiantuntijana kansallisessa kehittämistyössä, sekä hoitotyön- ja vanhustyön opettajana ammattikorkeakoulussa.

Piritta on työskennellyt Salivirrassa vuodesta 2017.

Piritan erikoisosaaminen

  • Muotoiluajattelun ja menetelmien hyödyntäminen kehittämistyössä
  • Liiketoimintamuotoilu, sote-palveluiden markkinointi ja brändäys
  • Prosessien mallintaminen ja kehittäminen
  • Laaja-alainen sote-toimialakokemus
  • Teknologian hyödyntäminen osana asiakas- ja käyttäjälähtöisiä palveluja
  • Puheenvuorojen, koulutusten ja työpajojen suunnittelu ja toteutus.

Sairaanhoitajataustansa ansiosta Pirittalla on myös vahva kliinisen hoitotyön osaaminen.

Asiakaskokemus sen kertoo: ”Salivirrassa asiakkaan kohtaaminen on kohdillaan”

Asiakaskokemuksen mittaamiseen erikoistuneen Trustmaryn tekemän tutkimuksen loppuraportin lukeminen hymyilyttää: Salivirta sai Net Promoter Score (NPS*) -arvosanaksi huikeat 87! Arvosana jakautui seuraavasti: Suosittelijat 87 %, Passiiviset 13 % ja Arvostelijat 0 %. Poikkeuksellisen korkeat NPS-luku ja julkinen suositteluhalukkuus kertovat meille siitä, että olemme onnistuneet työssämme ilmeisen erinomaisesti. Asiakkaidemme kommentteja lainaten: ”Salivirran hyvä ammattitaito ja konsulttien terävä… Read more »

Suunta selevä: Kohti ihmislähtöisempiä digi-ratkaisuja!

Kirjoitus on osa videoblogisarjaa, lisätietoja täältä. Kehittäminen lähtee liikkeelle liian usein teknologia edellä. Sen sijaan, että lähdetään teknologia edellä, esimerkiksi kehittämään vaikkapa uutta mobiilisovellusta tai järjestelmää X, tulisi kehittämishaasteen alkutaipaleella käyttää riittävästi aikaa tarpeen määrittelyyn. Toimiva digitalisaatio edellyttää riittävää ymmärrystä siitä, mihin tarpeeseen olemme vastaamassa tai mitä ongelmaa ratkaisemassa, kenelle haluamme tuottaa lisäarvoa ja vasta… Read more »

Työntekijäkokemus on asiakaskokemuksen paras kaveri

Kirjoitus on osa videoblogisarjaa, lisätietoja täältä. Asiakaskokemuksesta on puhuttu paljon. Se on varmaankin kaikille jo käsitteenä tuttu ja vähintäänkin se on muistettu mainita organisaatioiden strategioissa. Talent Vectian tekemän selvityksen (Työntekijäkokemus 2020) mukaan asiakaskokemus on strateginen prioriteetti jo 75%:ssa organisaatioista. Sen sijaan työntekijäkokemus oli selvityksen mukaan strateginen prioriteetti vasta vain 44%:ssa organisaatioista. Tämä seikka on hyvin… Read more »

Sote ja ihmislähtöisyys

Kirjoitus on osa videoblogisarjaa, lisätietoja täältä. Ihmislähtöisyys on sote-palveluiden olemassaolon edellytys. Tämän tulisi olla kantava ajatus palveluita kehitettäessä, digillä ja ilman. Sote-palveluiden kehittämisen ydintavoitteena onkin mm. mahdollistaa aito kohtaaminen siellä missä sitä tarvitaan. Yhtenä tämän tavoitteen mahdollistajana toimii digitalisaatio. Sote-palveluiden digitalisaatioon liittyy paljon sellaisia olettamuksia, joiden pohjalta tehdyt päätökset eivät välttämättä aina johda oikeaan suuntaan.… Read more »

Sote ja digitalisaatio -Millaista osaamista tarvitaan?

Edellinen video käsitteli digitalisaation haasteita nostaen esiin erityisesti kolme kipukohtaa: Kehittäminen on teknologialähtöistä Tavoitteet ovat epäselviä tai puuttuvat kokonaan Muutoksenhallinta ontuu   Kipukohtiin liittyen tarvitaankin siis osaamista erityisesti näistä teemoista: Käyttäjälähtöinen kehittäminen Tavoitteiden asettaminen ja mittaaminen Muutoksessa johtaminen   Lisää aiheesta videolla! (osa 3/9, lisätietoja sarjasta)  

Digitalisaation kolme kipukohtaa

Toiminnan ja teknologian yhteensovittaminen aiheuttaa edelleen päänvaivaa. Tämän aiheen parissa nyt muutaman vuoden työskenneltyäni sekä erinäisiin lähteisiin perustuen nostan esille kolme digitalisaation kriittistä kipukohtaa, jotka ovat: Kehittäminen on teknologialähtöistä Tavoitteet ovat epäselviä tai puuttuvat kokonaan Muutoksenhallinta ontuu KEHITTÄMINEN ON TEKNOLOGIALÄHTÖISTÄ Teknologialähtöisen kehittämisen johdosta meillä on paljon erilaisia teknologiaratkaisuja, joiden käyttötarkoitus ja -tavat eivät ole selvillä,… Read more »

Digitalisaatio: Mitä se on ja miksi sitä tarvitaan?

Toiminnan tehostaminen ja palvelurakenteen muutokset ovat välttämättömiä sote-palveluiden turvaamiseksi myös tulevaisuudessa väestörakenteen muuttuessa radikaalisti. Tässä kuviossa digitalisaation varaan lasketaan paljon, mikä herättää osaltaan myös kysymysmerkkejä. Muun muassa Timo Tuovinen kysyy lääkärilehden kommentissaan (22.1.) ”Kuka digitalisoi kenet?” ja peräänkuuluttaa yhteisiä sääntöjä terveydenhuollon digitalisaatiolle. Olen samaa mieltä siitä, että digitalisaatio itsessään ei palvelujärjestelmäämme pelasta, ellemme pysty muuttamaan… Read more »

IHMISLÄHTÖINEN (SOTE)DIGITALISAATIO -Videoluentoblogisarja

Kävin joulukuussa 2019 nauhoittamassa Oulun yliopiston Vimma-studiolla videoluentosarjan sote- digitalisaatioon liittyen. Luentosarja koostuu kolmesta noin puolen tunnin luennosta, jotka kukin on jaettu 6-10 minuutin osioihin. Luennot on räätälöity osaksi Oulun yliopiston FutureDigiHealth-opintojaksoa, jonka suunnittelusta on vastannut yliopisto-opettaja Olli Autio. Kiitokset Ollille, että pääsin mukaan tuottamaan sisältöä opintojaksolle! Aiheena digitalisaatio on ajankohtainen ja osittain myös pahoin… Read more »

Perfect Smart Home for the Elderly- It’s not at all about technology

  O’ou WE’RE IN TROUBLE! Half of the social and healthcare professionals are retiring in coming years. At the same time our population is getting older. This situation creates new needs and possibilities to develop solutions for challenges this changing world desperately needs. In Finland we are good at developing technology and sometimes it feels… Read more »

EI DIGIÄ DIGIN VUOKSI – Digitalisaation vaikutukset terveydenhuollon toimintaprosesseihin

Sote-palveluiden digitalisaatio puhututtaa ja sen varaan lasketaan paljon. Syystäkin, sillä nykymenolla olemme pian pahassa pulassa ilman terveydenhuollon toimintaa keventäviä ratkaisuja. Suomi vanhenee, ja se tarkoittaa paitsi enemmän asiakkaita terveydenhuollolle, myös sitä, että terveydenhuollon ammattilaisista suuri osa on eläköitymässä lähivuosina. Tilastot näyttävät hurjia lukuja joihin reagoiminen on välttämätöntä. Työskennellessäni sairaanhoitajana usein vitsailimme kollegoideni kanssa siitä, kuinka… Read more »

Sairaanhoitaja vai hoitotyön asiantuntija?

Oikein hyvää kansainvälistä sairaanhoitajan päivää tänään 12.5.! Tuon tuostakin mediassa nousee keskusteluun sairaanhoitajien työn arvostus (tai sen puute). Sairaanhoitajia verrataan usein mm. insinööreihin (AMK), joilla samanmittaisen koulutuksen ajatellaan tuovan leveämmän leivän ja rutkasti enemmän arvostusta. Tämä vertauskuva kirvoittaa aika ajoin kipakoitakin keskusteluja, jotka johtavat useimmiten keskusteluun rahasta. Siitä mistä se kenellekin tulee ja mitä se… Read more »

Olipa kerran asiakaslähtöinen sote

Tarina asiakaslähtöisestä sotesta, digitalisaatiosta, palveluiden integroimisesta, toimintakulttuurin uudistamisesta ja uusista mahdollisuuksista.